Ablatief en niet ablatief

Niet-ablatief en ablatief

Niet-ablatief en ablatief uitgelegd

Bij laserbehandelingen kom je nogal eens de termen ablatief en niet-ablatief tegen. Wat wil dat zeggen en doet het pijn?

NIET-ABLATIEF
Een niet-ablatieve laserbehandeling zorgt ervoor dat je bovenste huidlaag intact blijft. De laser verwarmt het collageen in het te behandelen gebied, zonder de opperhuid te beschadigen. De hersteltijd van de behandeling is hierdoor korter. Het kan zijn dat de huid een dag (wat) rood is, maar eigenlijk is dat te verwaarlozen.

ABLATIEF
Daarnaast is er de ablatieve laserbehandeling. Hierbij verdampt de bovenste huidlaag. Door de uitstekende koeling van de apparatuur zal de verbranding minimaal zijn maar toch wordt de huid hierdoor wel aangedaan. De hersteltijd (downtime) van de huid vergt gemiddeld 5 tot 7 dagen.

Niet- of wél ablatief

Wanneer je graag de structuur van je huid een boost wilt geven, dus wanneer je huidverbetering wilt met als gevolg minder fijne lijntjes, dan is een niet-ablatieve behandeling op zijn plaats. Maar voor wie dat niet ver genoeg gaat en écht (acne)littekens of diepe rimpels wil aanpakken, is een ablatieve behandeling geschikt.

Bij striae spreken we van een niet-ablatieve behandeling, wat niet wil zeggen dat er geen sprake is van gevoeligheid of zelfs een beetje pijn. Bij andere littekens of rimpels kan de gevoeligheid of pijn tijdens en na de behandeling met laser wat groter zijn.